Harmonie

Akkoorden
1. Akkoorden
Construeren van drieklanken.
1.2 Construeren van drieklanken. Als we weten dat een gegeven toon grondtoon is, dan kunnen we vrij gemakkelijk drieklanken en omkeringen berekenen. Voorbeeld:Vraag: wat is het sextakkoord van de grote drieklank op grondtoon c. Antwoord: grote driekl...
Construeren van septiemakkoorden.
1.3 Construeren van septiemakkoorden. Als we weten dat een gegeven toon grondtoon is, dan kunnen we vrij gemakkelijk septiemakkoorden en omkeringen berekenen. Voorbeeld 1:Vraag: wat is het kwintsextakkoord van het groot septiemakkoord op grondtoon c?...

Akkoordverbindingen

Gemeenschappelijke toon techniek
1. De gemeenschappelijke toon tussen akkoorden (common tone) We ontdekten al dat het orgelpunt in composities van alle tijden en plaatsen wordt gebruikt. Nu bestuderen we een speciaal geval van het orgelpunt: als de gemeenschappelijke toon tussen akk...

Kleurtechnieken

Inleiding
1. Inleiding Uitgezonderd zeer simpele (pop)liedjes komen er in de meeste stukken akkoorden voor die niet laddereigen zijn. Enerzijds betreft het hier een aantal op zichzelf staande verschijnselen zonder gevolgen voor de functie van het akkoord, ande...
Moll-dur
Mineur-elementen in majeur: Moll-dur Bij Moll-Dur wordt veelal de verlaging van de 6e toon in majeur bedoeld. De meest voorkomende vorm van vermenging is het optreden van de kleine sext uit de mineurtoonsoort in een majeur-omgeving (dus in C groot, t...
Picardische terts
Picardische terts In mineur zijn verschillende majeur-effecten mogelijk. Het oudste voorbeeld is de toepassing van de Picardische terts, de grote terts in de afsluiting van een compositie in een toonsoort met een kleine terts (Je zou kunnen spreken ...
Napels in mineur en majeur
Napels in mineur en majeur In klassieke muziek is in een cadens II6 in mineur zeer gebruikelijk. In de Barok kwam men tot de ontdekking dat het akkoord een bijzonder emotionele lading kreeg als de grondtoon ervan (dus niet de bastoon) chromatisch ve...
#5- en b5-akkoorden
#5- en b5-akkoorden Veel romantische componisten waren voortdurend op zoek naar nieuwe effecten door middel van alteraties. Belangrijk waren in dit verband Wagner, Liszt, Franck en later R. Strauss. Bekende alteraties werden met elkaar gecombineerd ...
Tussendominanten
1. Tussendominant en gemeenschappelijke tonen (common tones) Laten we beginnen met een korte samenvatting. Aan elke klank kan een eigen kunstmatige dominant voorafgaan, de zogenaamde toegepaste (secundaire of geleende) dominant. Om deze dominantfunct...
Chromatische medianten
Chapter 38 Special chord connection via mediant relations Ook nu, spelen gemeenschappelijke tonen (common tones) een belangrijke rol bij het verbinden van samenklanken waarvan de grondtonen een terts van elkaar verwijderd zijn. Deze samenklanken hebb...

Modulatie

Moduleren
Modulatie strategieën In de literatuur wordt modulatie vaak gezien vanuit een harmonisch standpunt. Dat is niet mijn opvatting, die is primair melodisch. Toch kunnen speciale harmonieën een rol spelen bij modulatie. Bestudeer de voorbeelden...

Harmonisch ritme

Harmonisch ritme
Harmonisch ritme Harmonisch ritme kan worden gedefinieerd als het aantal samenklanksveranderingen binnen een tijdseenheid (bv. een maat). Je kunt dit uitdrukken in een positief getal. Voorbeeld: het aantal akkoordwisselingen in een 4/4-maat kan he...

Formules

Kwintvalreeks
1. Kwintvalreeks (Kwintvalsequens) Akkoorden kunnen elkaar zo opvolgen, dat ieder akkoord in dominantverhouding staat tot het volgende, dus als een V - I - verhouding. Maken we hiermee een lange reeks, dan is het resultaat de kwintvalsekwens: I - IV...
Kwartvalreeks - Tertsvalreeks
1. Kwartvalreeks Akkoordopeenvolgingen op kwartval afstand staan eigenlijk in een omgekeerde dominant-tonica verhouding -een veel zwakkere harmonische verbinding-, en komen daardoor veel minder voor. Als zelfstandige verbinding zijn I - V (de 'kale' ...
Secundereeks
1. Secundereeks Akkoorden kunnen elkaar zo opvolgen, dat ieder akkoord in secundeverhouding staat tot het volgende. Populaire (stijgende) verbindingen zijn: IV - V
Vorm en harmonische cadenzen
Vorm en harmonische cadenzen De geluidsfragmenten zijn af te spelen. Gebruik Chrome browser! Het vierde vormcriterium is de cadens. De melodische kadens hebben we al besproken in de vorige studietekst. Nu komt de harmonische kadens aan bod. Daarove...
Harmonische progressies in popsongs
Harmonische progressies in popsongs I-V-VI-IV
Lessen van de Beatles
Lessen van de Beatles Harmonische patronen zijn progressies van bepaalde harmonieën die een standaard worden in een muzikale taal. Traditionele cadensen zoals I - II - V- I of I - IV - V - I zijn bekende voorbeelden. Je zou kunnen zeggen dat in ...

Nieuwe geluiden

Septiemakkoorden en extensions
Septiemakkoorden en extensions Jazz gebruikt septiemakkoorden als basis samenklank, in tegenstelling tot klassieke muziek die de drieklank als uitgangspunt heeft.
Gealtereerde akkoorden
Gealtereerde akkoorden In de 19e eeuw wordt een nieuwe harmonische wereld ontdekt. Romantische en impressionistische componisten geven ons intrigerende voorbeelden van nieuwe klanken, die de normale harmonie van de voorgaande decennia uitbreiden en v...
Niet op terts gebouwde samenklanken
Sectie 1: akkoorden, gebaseerd op kwart of kwint Voorbeelden van kwart- en kwintstapelingen bij Debussy en Satie:
Kleuren kwart en terts
Spelen met de intervallen kwart en terts Veel nieuwe samenklanken zijn in feite een kleuring van het interval kwart via het interval terts. Sommige zijn populair in jazz muziek, andere in atonale muziek. En: kies de klanken die voor jou te gebruiken ...
Modi/toonreeksen
Akkoorden afgeleid van modi (toonreeksen) De laatste methode die ik bespreek is het ontstaan van akkoorden afgeleid van modi, d.w.z. andere toonvoorraden dan de traditionele grote, kleine en kerkmodi. Te denken valt aan pentatonische, hele-toons-, oc...

Reharmonisatie

Reharmonisatie
Reharmonisatie Reharmonisatie kent verschillende vormen. Belangrijk zijn verschillende vormen van substitutie. Eentje heb je al geleerd: V kan worden vervangen -of beter, uitgebreid- door II-V, wat wordt gezien als een eenheid. Een andere populair...

Akkoordsymbolen

Akkoordsymbolen
Akkoordsymbolen De volgende symbolen voor drie- en vierklanken gebruikt worden: Algemene regels voor de gehanteerde systematiek: In volgorde van links naar rechts aangeven: Grote hoofdletter voor de grondtoon Terts: is die groot, dan geen...

Begrippen

Werkbladen

Drieklanken
3klanken noteren 3klanken lezen
Septiemakkoorden
7 akkoorden inleiding 7 akkoorden lezen 7 akkoorden construeren 1 7 akkoorden construeren 2 7 akkoorden construeren 3 7 akkoorden construeren 4 ...
Medianten
Medianten
Alteraties
Werkblad_Concentrische alteraties-I Werkblad_Concentrische alteraties-I
Cadensen
Werkblad_Cadensen-I Werkblad_Cadensen-II
Tussendominanten
Werkblad-Tussendominanten-I Werkblad-Tussendominanten-I

Harmonische analyse

Trappen en akkoorden
3. Trappen en akkoorden Vooraf: notatie met Romeinse cijfers Als we iets willen zeggen over de rol van akkoorden en akkoordverbindingen in muziek moeten we een manier hebben om verband tussen de akkoorden onderling en de akkoorden en de toonsoort te ...
Harmonische analyse
Harmonische analyse Klik op de links voor voorbeelden van harmonische analyse. Deze pagina wordt voortdurend aangevuld. Barok 1. Bach, Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen 2. Bach, Vater unser im Himmelreich