Harmonie
Construeren van drieklanken.
1.2 Construeren van drieklanken.
Als we weten dat een gegeven toon grondtoon is, dan kunnen we vrij gemakkelijk drieklanken en omkeringen berekenen.
Voorbeeld:Vraag: wat is het sextakkoord van de grote drieklank op grondtoon c. Antwoord: grote driekl...
Construeren van septiemakkoorden.
1.3 Construeren van septiemakkoorden.
Als we weten dat een gegeven toon grondtoon is, dan kunnen we vrij gemakkelijk septiemakkoorden en omkeringen berekenen.
Voorbeeld 1:Vraag: wat is het kwintsextakkoord van het groot septiemakkoord op grondtoon c?...
Akkoordverbindingen
Gemeenschappelijke toon techniek
1. De gemeenschappelijke toon tussen akkoorden (common tone)
We ontdekten al dat het orgelpunt in composities van alle tijden en plaatsen wordt gebruikt. Nu bestuderen we een speciaal geval van het orgelpunt: als de gemeenschappelijke toon tussen akk...
Kleurtechnieken
Inleiding
1. Inleiding
Uitgezonderd zeer simpele (pop)liedjes komen er in de meeste stukken akkoorden voor die niet laddereigen zijn. Enerzijds betreft het hier een aantal op zichzelf staande verschijnselen zonder gevolgen voor de functie van het akkoord, ande...
Moll-dur
Mineur-elementen in majeur: Moll-dur
Bij Moll-Dur wordt veelal de verlaging van de 6e toon in majeur bedoeld. De meest voorkomende vorm van vermenging is het optreden van de kleine sext uit de mineurtoonsoort in een majeur-omgeving (dus in C groot, t...
Picardische terts
Picardische terts
In mineur zijn verschillende majeur-effecten mogelijk. Het oudste voorbeeld is de toepassing van de Picardische terts, de grote terts in de afsluiting van een compositie in een toonsoort met een kleine terts (Je zou kunnen spreken ...
Napels in mineur en majeur
Napels in mineur en majeur
In klassieke muziek is in een cadens II6 in mineur zeer gebruikelijk. In de Barok kwam men tot de ontdekking dat het akkoord een bijzonder emotionele lading kreeg als de grondtoon ervan (dus niet de bastoon) chromatisch ve...
#5- en b5-akkoorden
#5- en b5-akkoorden
Veel romantische componisten waren voortdurend op zoek naar nieuwe effecten door middel van alteraties. Belangrijk waren in dit verband Wagner, Liszt, Franck en later R. Strauss. Bekende alteraties werden met elkaar gecombineerd ...
Tussendominanten
1. Tussendominant en gemeenschappelijke tonen (common tones)
Laten we beginnen met een korte samenvatting. Aan elke klank kan een eigen kunstmatige dominant voorafgaan, de zogenaamde toegepaste (secundaire of geleende) dominant. Om deze dominantfunct...
Chromatische medianten
Chapter 38 Special chord connection via mediant relations
Ook nu, spelen gemeenschappelijke tonen (common tones) een belangrijke rol bij het verbinden van samenklanken waarvan de grondtonen een terts van elkaar verwijderd zijn. Deze samenklanken hebb...
Modulatie
Moduleren
Modulatie strategieën
In de literatuur wordt modulatie vaak gezien vanuit een harmonisch standpunt. Dat is niet mijn opvatting, die is primair melodisch. Toch kunnen speciale harmonieën een rol spelen bij modulatie. Bestudeer de voorbeelden...
Harmonisch ritme
Harmonisch ritme
Harmonisch ritme
Harmonisch ritme kan worden gedefinieerd als het aantal samenklanksveranderingen binnen een tijdseenheid (bv. een maat). Je kunt dit uitdrukken in een positief getal.
Voorbeeld: het aantal akkoordwisselingen in een 4/4-maat kan he...
Formules
Kwintvalreeks
1. Kwintvalreeks (Kwintvalsequens)
Akkoorden kunnen elkaar zo opvolgen, dat ieder akkoord in dominantverhouding staat tot het volgende, dus als een V - I - verhouding.
Maken we hiermee een lange reeks, dan is het resultaat de kwintvalsekwens:
I - IV...
Kwartvalreeks - Tertsvalreeks
1. Kwartvalreeks
Akkoordopeenvolgingen op kwartval afstand staan eigenlijk in een omgekeerde dominant-tonica verhouding -een veel zwakkere harmonische verbinding-, en komen daardoor veel minder voor.
Als zelfstandige verbinding zijn I - V (de 'kale' ...
Secundereeks
1. Secundereeks
Akkoorden kunnen elkaar zo opvolgen, dat ieder akkoord in secundeverhouding staat tot het volgende. Populaire (stijgende) verbindingen zijn:
IV - V
Vorm en harmonische cadenzen
Vorm en harmonische cadenzen
De geluidsfragmenten zijn af te spelen. Gebruik Chrome browser!
Het vierde vormcriterium is de cadens. De melodische kadens hebben we al besproken in de vorige studietekst. Nu komt de harmonische kadens aan bod.
Daarove...
Lessen van de Beatles
Lessen van de Beatles
Harmonische patronen zijn progressies van bepaalde harmonieën die een standaard worden in een muzikale taal. Traditionele cadensen zoals I - II - V- I of I - IV - V - I zijn bekende voorbeelden. Je zou kunnen zeggen dat in ...
Nieuwe geluiden
Septiemakkoorden en extensions
Septiemakkoorden en extensions
Jazz gebruikt septiemakkoorden als basis samenklank, in tegenstelling tot klassieke muziek die de drieklank als uitgangspunt heeft.
Gealtereerde akkoorden
Gealtereerde akkoorden
In de 19e eeuw wordt een nieuwe harmonische wereld ontdekt. Romantische en impressionistische componisten geven ons intrigerende voorbeelden van nieuwe klanken, die de normale harmonie van de voorgaande decennia uitbreiden en v...
Niet op terts gebouwde samenklanken
Sectie 1: akkoorden, gebaseerd op kwart of kwint
Voorbeelden van kwart- en kwintstapelingen bij Debussy en Satie:
Kleuren kwart en terts
Spelen met de intervallen kwart en terts
Veel nieuwe samenklanken zijn in feite een kleuring van het interval kwart via het interval terts. Sommige zijn populair in jazz muziek, andere in atonale muziek. En: kies de klanken die voor jou te gebruiken ...
Modi/toonreeksen
Akkoorden afgeleid van modi (toonreeksen)
De laatste methode die ik bespreek is het ontstaan van akkoorden afgeleid van modi, d.w.z. andere toonvoorraden dan de traditionele grote, kleine en kerkmodi. Te denken valt aan pentatonische, hele-toons-, oc...
Reharmonisatie
Reharmonisatie
Reharmonisatie
Reharmonisatie kent verschillende vormen. Belangrijk zijn verschillende vormen van substitutie. Eentje heb je al geleerd:
V kan worden vervangen -of beter, uitgebreid- door II-V, wat wordt gezien als een eenheid. Een andere populair...
Akkoordsymbolen
Akkoordsymbolen
Akkoordsymbolen
De volgende symbolen voor drie- en vierklanken gebruikt worden:
Algemene regels voor de gehanteerde systematiek:
In volgorde van links naar rechts aangeven:
Grote hoofdletter voor de grondtoon
Terts: is die groot, dan geen...
Begrippen
Werkbladen
Septiemakkoorden
7 akkoorden inleiding
7 akkoorden lezen
7 akkoorden construeren 1
7 akkoorden construeren 2
7 akkoorden construeren 3
7 akkoorden construeren 4
...
Harmonische analyse
Trappen en akkoorden
3. Trappen en akkoorden
Vooraf: notatie met Romeinse cijfers
Als we iets willen zeggen over de rol van akkoorden en akkoordverbindingen in muziek moeten we een manier hebben om verband tussen de akkoorden onderling en de akkoorden en de toonsoort te ...
Harmonische analyse
Harmonische analyse
Klik op de links voor voorbeelden van harmonische analyse. Deze pagina wordt voortdurend aangevuld.
Barok
1. Bach, Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen
2. Bach, Vater unser im Himmelreich